یا هو فروخته شد

پنجمین وب سایت پربازدید دنیا که کاربران بسیار زیادی در سراسر دنیا برای سال‌های متمادی از خدمات مختلف آن بهره می‌بردند، در میانه‌های سال گذشته میلادی توسط اپراتور وریزون (Verizon) تصاحب شد تا به این وسیله (به عقیده صاحب نظران)، غم‌انگیزترین معامله 5 میلیارد دلاری در تاریخ تکنولوژی شناخته شود.

یاهو (Yahoo) را باید یکی از برترین سرویس‌‌دهنده‌ها و بزرگان فناوری در دنیای اینترنت دانست که در سال 1994 به دست افرادی همچون جری ینگ (Jerry Yang) تاسیس شد و در سال 1996 با داشتن میلیون‌های کاربر به صورت عمومی درآمد. با رسیدن به سال 2000، ارزش هر سهم یاهو در بورس به 500 دلار رسید که از میزان محبوبیت و ارزش بالای آن در ابتدای راه خبر می‌دهد. در همان حوالی، یاهو به دست راست کاربران برای جستجو در دنیای وب تبدیل شده بود. همچنین میلیون‌ها کاربر اینترنت به صورت روزانه به وب سایت یاهو مراجعه کرده و بعد از ثبت نام، از سرویس‌های مختلف پرتال آن استفاده می‌کردند.

یاهو در یک دوره زمانی چند ساله پرچمدار بلامنازع دنیای وب بود، اما متاسفانه در حفظ آن موفق نبوده و اسم و رسم خود را بر باد داد. یاهو عملکرد خود را پابه‌پای دیگر رسانه‌های جمعی نوظهور پیش نبرد و با عدم سرمایه‌گذاری در زمینه‌هایی همچون بهبود موتور جستجوی خود و همچنین ارائه امکاناتی برای دستگاه‌های موبایل، راه را برای ابراز وجود سرویس‌های جدید باز گذاشت. یاهو هیچوقت سعی نکرد تا بیش از یک پرتال عادی ظاهر شود، در حالی که می‌بینیم امروز شرکت‌هایی مثل گوگل به چه میزان سرویس‌های مختلف در کنار پرتال کاربری خود ارائه می‌کنند.

بزرگان فناورییاهو در زمانی که در اوج قدرت قرار داشت، می‌توانست با ارائه مبالغی وسوسه‌انگیز، فیس بوک (Facebook) و گوگل (Google) را در همان سال‌های ابتدایی راه‌اندازی‌شان تصاحب کرده و نام حود را به عنوان یکی از بزرگان فناوری جاودانه کند. میزان سرمایه و سهم بازار یاهو در سال 2008 به اوج خود رسید و از آن زمان تاکنون، در سراشیبی سقوط قرار گرفته است، چرا که کاربران با گذر زمان، توسط وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های جدید جذب می‌شوند. اگر در سال 2005، یاهو به میزان یک میلیارد دلار در وب سایت علی بابا (Alibaba) سرمایه‌گذاری نمی‌کرد، مطمئنا خیلی قبلتر از رده خارج می‌شد.

در سال 2012 مریسا میر (Marissa Mayer)، به عنوان یکی از مدیران سابق گوگل، به یاهو آورده شد تا بلکه بتواند دستی بر سر و روی وضعیت نابه‌سامان آن بکشد. متاسفانه به دلیل فقدان استراتژی مناسب، عدم مدیریت قدرتمند و درگیر شدن با مسائل امنیتی بسیار خطرناک در دنیای وب، وی نیز نتوانست کاری برای حفظ یاهو بکند و این ثمره 22 ساله را دو دستی به وریزون تقدیم کرد. از آنجایی که بخش اعظم کسب و کار یاهو اکنون زیر نظر وریزون صورت می‌گیرد، غول پیشین دنیای اینترنت دیگر همانند قبل مستقل و خودمختار نخواهد بود. گفتنی است سرویس‌های یاهو همچنان پابرجاست، اما صدها میلیون کاربر خود را در بهت و حیرت باقی گذاشته است.

ماریسا میر و دیوید فیلو (David Filo) به همراه چهار مدیر ارشد دیگر درست بعد از انتقال قدرت به وریزون، شرکت را بدرود گفتند تا کار یاهو رسما یک سره شود. احتمالا این شش مدیر تصمیم گرفتند تا از اخراج و استعفای اجباری جلوگیری کنند، چرا که بعد از فروش یک کمپانی بزرگ همانند یاهو، اگر کارمندان در سر جای خود باقی بمانند، مطمئنا مدیران طبق نظر و استراتژی مالک جدید تغییر خواهند کرد.

منبع : گجت نیوز